MALAYSIA FORUM
Selamat datang Ke MALAYSIA forum** Kepada pelawat, sila mendaftar untuk menikmati segala kemudahan MALAYSIA forum.** Diharap semua sahabat yg baru berdaftar, sila memperkenalkan diri anda di ruangan forum .:KENALKAN DIRI ANDA:. MALAYSIA forum.** Pelawat yang mengalami masalah register atau login sila emailkan kepada : malaysiaforumm@gmail.com(forum admin support).** Selepas mendaftar, anda akan secara Automatik telah menjadi ahli MALAYSIA forum dan seterusnya anda boleh login untuk memasuki MALAYSIA forum tanpa menunggu sebarang e-mail pengaktifan akaun.Selamat melayari MALAYSIA forum CERIA MESRA SENTIASA.

MALAYSIA FORUM

KONGSIKAN PELBAGAI BENDA DI SINI , FORUM INI DIBAWAKAN KHAS UNTUK ANDA RAKYAT MALAYSIA ...
 
HomeHome  PortalPortal  CalendarCalendar  FAQFAQ  SearchSearch  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  RegisterRegister  Log inLog in  
search
Radio GomoFM Online

SAPA NK DUIT LEBIH SILA KLIK SINI DAFTAR FREE,BERPELUANG UNTUK MEMENANGI HADIAH HADIAH MENARIK
[SAPA NAK DUIT LEBIH CLICK SINI DAFTAR FREE]
MUTIARA ASLI DARI SABAH DENGAN HARGA YG BERPATUTAN DAN UNTUK ANDA YANG MINAT BERNIAGA ATAU UNTUK DI PAKAI SENDIRI, SILA KLIK GAMBAR DI BAWAH UNTUK TERUS KE BLOG MUTIARA
KELANTAN FORUM2U
KONGSIKAN PELBAGAI BENDA DI SINI , FORUM INI DIBAWAKAN KHAS UNTUK ANDA RAKYAT MALAYSIA's
[Click Here To Join Forum]
Please Donate This Forum
Top posters
miss-lady
 
hosgetah
 
guidi593
 
nana_chipsmore
 
sanjana_210
 
pinkpink
 
bomi
 
Wisernet.Org
 
hanni
 
daniaberlina
 
Latest topics
» PANDUAN PROMOSIKAN PERNIAGAAN
Mon Jun 20, 2016 8:17 am by guidi593

» KELEBIHAN BERPUASA SERTA PELUANG BERNIAGA EMAS BULAN PUASA
Sat Jun 04, 2016 10:51 pm by guidi593

» CARA MULAKAN PELABURAN EMAS FIZIKAL PUBLIC GOLD, DAFTAR PERCUMA
Wed May 25, 2016 1:47 am by guidi593

» PELABURAN EMAS PUBLIC GOLD MALAYSIA
Wed May 25, 2016 1:26 am by guidi593

» APA ITU LBMA DAN KENAPA MELABUR EMAS LBMA
Wed May 25, 2016 1:14 am by guidi593

» Novel Online Jerat Cinta Nadira
Sat Nov 03, 2012 5:19 pm by daniaberlina

» resepi makanan pelik pernah aku lihat..
Fri Jul 13, 2012 5:56 am by dinzjokerz

» salam 1 malaysia...
Tue Jul 10, 2012 9:15 pm by guidi593

» Memory Enhancing with Science
Tue May 01, 2012 1:13 pm by sanjana_210


Share | 
 

 nasihat untuk kaum adam

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
miss-lady
Admin
Admin


Posts : 24
Join date : 16/03/2011
Age : 28
Location : tawau sabah

PostSubject: nasihat untuk kaum adam   Sat Mar 19, 2011 3:04 am

..khusus kpd insan bernama lelaki... suami... dan... dot dot dot !

Mat
tidak pernah membantu isterinya membuat kerja-kerja rumah. Malah dia
sering bersungut sendirian kerana telah merasa bosan setiap hari pergi
kerja, sedangkan Nab isterinya hanya tinggal di rumah. Kalau boleh, dia
mahu isterinya tahu betapa penat dan letihnya dia bekerja setiap hari
untuk menanggung keluarga.

Satu malam ~~~~ Mat berdoa,"Ya
Tuhanku. Aku bekerja 8 jam sehari sedangkan isteriku hanya tinggal di
rumah bersama anak-anak. Aku mahu supaya dia tahu betapa letihnya aku
bekerja setiap hari...

Tolonglah ya Tuhan, tukarkanlah aku dan
isteriku. Biar aku yang menjadi isteri untuk sehari sahaja supaya dia
pula dapat merasakan betapa letihnya aku bekerja. Biar aku pula yang
berehat di rumah" Tuhan Yang Maha Mengetahui telah mengkabulkan
permintaan Mat.

Pagi esoknya, ia bangun dari tidur, dan pastinya
sebagai seorang isteri. Bangun saja dari tidur, dia bergegas ke bilik
air, cuci gigi dan terus ke dapur menyediakan sarapan untuk suami dan
anak-anak. Pastu bangunkan anak-anak dan melayan mereka bersarapan,
pada masa yang sama melayan suami bersarapan.

Pastu menghantar
suami yang nak pergi kerja ke pintu, kembali membetulkan baju anak-anak
yang nak ke sekolah dan menyediakan air yang anak-anak nak bawa ke
sekolah. Pastu panaskan injin kereta dan bergegas hantar anak-anak
kesekolah. Balik dari sekolah terus ke pasar untuk membeli ikan dan
keperluan dapur yang lain. Dekat dua jam baru sampai balik ke rumah.

Simpan
barang-barang dapur ke dalam almari dapur dan ikan simpan dulu dalam
peti ais. Kemudian kutip kain busyuk untuk dicuci dengan mesin sehingga
selesai dan dijemur. Pastu baru mula memasak untuk anak-anak yang akan
balik sekolah nanti.

Selesai masak, jam dah pukul 12.45
tengahari. Terpaksa pula bergegas ambil anak dari sekolah. Selesai
ambil anak, beri pula mereka makan sebelum mengatur anak-anak supaya
membuat kerja sekolah. Pastu terpaksa pula kemas rumah supaya jangan
bersepah sangat. Kemudian angkat kain di jemuran.

Tiba-tiba anak
bongsu menangis kerana terjatuh. Dah nak kena beri rawatan dan pujuk
supaya tangisan tidak berlarutan. Dah selesai, kain-kain yang baru
diangkat perlu pula dilipat dan disusun dalam almari. Sedar tak sedar,
waktu Zohor dah tinggal tak berapa minit saja lagi. Terpaksa bergegas
pulak tunaikan Zohor sebelum tertinggal. Selesai salam, azan Asar
kedengaran.

Selesaikan pulak solat Asar sebelum menyambung
apa-apa kerja yang belum siap. Belum sempat rehat, terpaksa pula balik
ke dapur untuk menyiapkan makan malam. Lepas Maghrib, terpaksa layan
suami dan anak-anak makan, pastu cuci pinggan mangkuk, pastu mandikan
anak yang masih kecil, pastu uruskan supaya anak-anak masuk tidur.....
dan macam-macam pastu lagi.

Dekat pukul 11.00 malam barulah
semua kerja rumahtangga selesai. Badan pun dah longlai lohe... Bolehlah
rasanya nak berehat sikit. Opps.... belum boleh rehat rupanya. Suami
juga mahukan layanan. Berdosa isteri kalau tak melayani kemahuan suami.
Tambahan pulak malam ni malam Jumaat.

Maka suami dilayani dengan
sewajarnya sehinggalah dia terkulai dua kali lohe dan langsung
tertidur....... tak pasti pukul berapa. Setelah terjaga sebelum
dinihari, Mat segera bangun dan berdoa semula,"Ya Tuhanku. Barulah kini
aku tahu..... Aku dah tak sanggup lagi jadi isteri. Aku keluar bekerja
seharian pun tak penat macam ni. Ada juga masa berehat, minum kopi dan
berbual dengan kawan-kawan.

Tolonglah kembalikan aku sebagai
suami semula. Tobat aku tak sanggup dah jadi isteri. Salah sangkaanku
selama ini bahawa kerja-kerja isteriku di rumah begitu mudah. Biarlah
isteriku terus di rumah dan aku keluar bekerja" Sekonyong-konyong Mat
terdengar satu suara ghaib berkata,"Wahai Mat, kamu belum boleh kembali
menjadi suami sebab persetubuhanmu malam tadi telah menjadi benih. Kamu
kenalah tunggu 9 bulan 10 hari lagi untuk melahirkan anak sebelum kamu
dapat menjadi suami kembali...."

Whatttt???... 9 bulan 10 hari??? .....Beranaaak???.......Waaaaaa... tak nak, tak nak, tak naaaaaaaaaaaaaaaaaaakkkkk...!!! ~~~~~

"Bang,
bang... Abangggg... apasal niii.....??" Sergah satu suara disisinya.
Mat melompat bangun dari katilnya dan terus memegang isterinya sambil
bertanya,"Nab, Nab yang jadi suami atau abang yang jadi suami??? "

Laaaaa...
tebiat apa pulak abang ni. Kan Nab nie pompuan. Tentulah abang yang
jadi suami..... Apa punya lawak pagi-pagi buta ni....." Hari tu Mat
mengambil cuti emergency dan sehari suntuk membantu isterinya membuat
kerja-kerja rumah.... Hinggakan seluar kecik dan baju kecik Nab pun
habis Mat kutip basuh... Nab terkedu beghok, terlopong dan jadi bisu
seharian melihat gelagat suaminya.........

Moral cerita : Isteri
perlu disayangi dan lindungi kerana ia adalah anugerah Tuhan yang tidak
ternilai.. so, suami2 di luar sane mahupun di dalam sini..hargai la
isteri anda.. "



45 45 45 45 45

ADMIN
Kebanyakan dari kita tidak mensyukuri apa yang sudah kita miliki, tetapi kita selalu menyesali apa yang belum kita capai
Back to top Go down
View user profile http://perak1.forums2u.com
hosgetah
Admin
Admin


Posts : 20
Join date : 16/03/2011
Location : Jertih Terengganu

PostSubject: Re: nasihat untuk kaum adam   Sat Mar 19, 2011 3:50 am

adoiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii yaii


Back to top Go down
View user profile http://malaysia.forumms.net
 
nasihat untuk kaum adam
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
MALAYSIA FORUM :: .::INFORMASI::. :: ::SUDUT KAUNSELING:: .::COUNSELING SITE::.-
Jump to: